Is (online) marketing dood? Ze zeggen dat mensen tegenwoordig te slim zijn geworden voor marketing. Immers krijgen consumenten steeds beter door wanneer bedrijven hen van hun product proberen te overtuigen. Traditionele marketingmethodes zoals advertising en PR lijken dan ook minder impact te hebben dan in het verleden. Mensen geloven simpelweg niet meer in dit soort campagnes, nemen het heft in eigen hand en gaan zelf op onderzoek uit. Hoe gaan marketeers hiermee om? Enter: influencer marketing.
Influencer marketing
In dit artikel gaan we het hebben over influencer marketing. Of eigenlijk marketing waarbij je andere mensen inzet die zorgen dat ze een goed woordje voor je doen, zodat andere mensen graag iets van jou willen kopen.
Het blijkt namelijk dat de regels rondom influencer marketing onder veel mensen nog niet bekend zijn. Zelfs marketeers die met influencers, bloggers, vloggers, YouTubers en content creators werken, weten vaak helemaal niet goed aan welke regels ze zich dienen te houden. Dat zorgt dus voor veel verwarring en voor heel veel onnodige klachten bij de Reclame Code Commissie. En zo’n klacht bij de Reclame Code Commissie, die wil je niet.
Goed, influencer marketing: eigenlijk is het enige wat je doet iemand anders voor jou laten
adverteren. Het gaat dan meestal om betaalde reviews of er wordt betaald om een bepaald product in beeld te laten brengen. De Reclame Code Social Media schrijft voor dat dan wel duidelijk moet zijn wanneer er sprake is van reclame. Klinkt heel logisch, maar dit is kennelijk in de praktijk een stuk lastiger.
Herkenbare reclame
Eigenlijk is het heel erg simpel: een reclame moet herkenbaar zijn. Vroeger kon je reclames gewoon herkennen aan advertenties. Die zijn op een bepaalde manier opgemaakt. TV spotjes hebben een eigen reclameblok, radiospotjes zijn duidelijk. Dan zie en hoor je meteen al dat het reclame is en hoef je dat niet meer expliciet te vermelden.
Maar reclame verwerkt is in iets dat meer het dagelijks leven weergeeft, wat heel veel gebeurt bij de bloggers, vloggers en influencers, dan herken je het niet meteen als reclame. Uit onderzoek blijkt dat kinderen dit wel snel herkennen, maar volwassenen bijvoorbeeld nog niet. Mensen die deze vorm van reclame niet direct kunnen herkennen moeten we beter beschermen door te vermelden dat het om reclame gaat. Dat is het doel van de regel. De Reclame Code Social Media zegt: als door de vormgeving nog niet voldoende duidelijk is dat het om reclame of sponsoring gaat, dan moet je het erbij zetten.
Het maakt dus niet uit of kinderen en andere mensen de reclame kunnen herkennen. Als de vormgeving niet als een reclame is moet je het vermelden. Hoe kun je dat dan vermelden? Dat is vormvrij. Er zijn geen specifieke verplichtingen hoe je dat dan moet vermelden.
Dat betekent dat je als influencer erbij kunt zeggen: “Dit heb ik gekregen van
merk X.” Of: “Dit filmpje maak ik in samenwerking met merk Y.” Je kunt ook een hashtag gebruiken als #ad of #spon of wat je dan ook maar een duidelijke hashtag vindt. Als het maar duidelijk wordt. Dus: “Dit heb ik cadeau gekregen.” is ook een prima tekst.
Voorbeeldcase Instagram
Er is een uitspraak geweest – dat was eigenlijk de eerste nadat de Reclame Code Social Media bestond – over horlogebedrijf Daniel Wellington. Er waren vijf Instagrammers die een post voor het merk op hun Instagram hadden geplaatst en daarop aangesproken waren.
Een aantal hebben alsnog hun Instagram-uiting aangepast door er een hashtag bij te zetten, maar ze werden alle vijf goedgekeurd. Simpelweg omdat heel erg duidelijk was dat het kwam van Daniel Wellington, omdat het horloge goed in beeld was, omdat de hashtag #DanielWellington werd gebruikt en omdat er in een vorm gezegd werd: “Dit horloge heb ik gekregen van Daniel Wellington.” Of een ander die had gewoon gezegd: “Santa came early this year.” Santa, kerst, cadeautjes, dus: gekregen. Dat was voor de Reclame Code Commissie voldoende.
Wanneer moet je wat vermelden?
Bij welke uitingen moet je dit vermelden? Dat is eigenlijk bij elk voordeel. Dit moet bij wijze van spreken zelfs als een adverteerder een influencer een sticker geeft. Ook iedere kans op voordeel dient vermeld te worden. Dus misschien heb je nog geen korting of gratis producten gekregen of is er helemaal nog niet betaald voor de advertentie. Zodra de kans er is om alsnog korting, vergoeding of een product te krijgen, dan moet dat vermeld worden. Zelfs een sample dat met een persbericht is meegestuurd wordt gezien als “voordeel”, dus dient vermeld worden. Er zijn bijvoorbeeld mensen die dan hashtag #sample gebruiken.
Dus bij influencer marketing is het heel erg belangrijk dat je altijd vermeldt dat er sprake is van een relatie tussen de marketeer/merk/adverteerder en de influencer. Hoe je dat doet is vormvrij, zolang maar duidelijk is dat er sprake is van een vorm van reclame. Wil je meer informatie lezen rondom online marketing en wat daar allemaal bij komt kijken? Bekijk dan ons blog.
Recent Comments