Facebook staat op de tweede plaats in de top 5 van meest gebruikte social media platforms in ons land. Een uitstekende plek om advertenties te plaatsen. De gebruikers krijgen op basis van hun gedrag of interesses bepaalde advertenties te zien. Als bedrijf komt jouw reclame dus meteen terecht bij de mensen die waarschijnlijk interesse hebben in wat je aanbiedt. Het is dus zeker de moeite waard om je te verdiepen in de mogelijkheden van adverteren op Facebook.
Welke mogelijkheden van adverteren op Facebook zijn er?
Er zijn diverse opties om jouw advertentie te plaatsen op Facebook. De keuze die je maakt wat betreft advertentiemogelijkheden kan gebaseerd zijn op verschillende criteria, zoals jouw doelstelling (wat wil je bereiken), inhoud (welke vorm past het beste bij jouw content), plek van plaatsing, doelgroep die je wilt aanspreken of het budget waarover je beschikt.
Doelstelling
Deze selectie is gebaseerd op wat je precies wilt bereiken met je advertentie. Misschien is jouw doel om zo veel mogelijk likes en volgers te krijgen voor jouw Facebookpagina. Of misschien heb je een evenement aangemaakt of video geplaatst en je wilt hier reacties op hebben en dat het bekeken wordt. Een ander doel kan zijn dat je graag wilt dat er meer mensen zijn die doorklikken en jouw Facebookpagina bezoeken. Andere doelstellingen kunnen een stapje verder gaan. Je wilt bijvoorbeeld meer directe respons: dat het aantal bestellingen of aanvragen die worden geplaatst stijgt, of dat meer mensen jouw app gebruiken of downloaden.
Inhoud
Bij het adverteren op Facebook kun je kiezen voor tekst en voor een afbeelding. Het kiezen van de juiste afbeelding is heel belangrijk en zal bepalend zijn voor de mate van succes. Ook de hoeveelheid tekst die je gaat kiezen is van belang. Afhankelijk van het product dat je wilt aanbieden, kan het bevorderlijk zijn om minder of juist meer tekst toe te voegen.
Plek van plaatsing
Facebookadvertenties kun je op verschillende plekken laten verschijnen. Zo kun je de advertentie in de rechter kolom laten verschijnen. Het enige nadeel hiervan, is dat het buiten het blikveld van de persoon die naar beneden scrollt valt. De advertentie kan ook in het nieuwsoverzicht van zowel de desktop als de mobiele apparaten verschijnen. Het voordeel hiervan is dat je er als gebruiker bijna niet omheen kunt. Het is veel zichtbaarder.
Doelgroep
Facebook laat jouw advertentie alleen maar zien aan de doelgroep die je hebt geselecteerd. Je moet daarbij kiezen voor een aantal criteria, zoals leeftijd of interesses. Denk dus goed na over wie jouw potentiële klanten zijn. Het is niet aan te raden om een bepaalde groep te snel uit te sluiten. Als de doelgroep eenmaal is vastgesteld, kun je dit namelijk niet meer aanpassen.
Budget
Adverteren op Facebook kost geld. Bedenk daarom goed hoeveel geld je hieraan wilt besteden. Er zijn diverse betaalopties. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om te betalen per klik maar ook om het per vertoning te doen. Het is maar net wat jij het handigst vindt en hoe je denkt de meeste winst te behalen.
Recent Comments